05.05.2023 Lianga trzy feny. Wyścig o chiński ChatGPT.

05.05.2023. Lianga trzy feny. Wyścig o chiński ChatGPT.

Również tutaj, od największych firm technologicznych (阿里巴巴Alibaba, 腾讯Tencent, 百度Baidu) po relatywnie mniejsze (网易Neteasy, 京东JD.com itd.) trwa wyścig wprowadzenia na rynek najnowszej technologii sztucznej inteligencji ChatGPT. W sumie 18 spółek technologicznych ogłosiło, ze już wprowadza tą aplikację na swoje platformy internetowe. W Państwie Środka amerykańska wersja Chatbota jest niedostępna. Trwają więc prace i testy nad lokalnymi, chińskimi odpowiednikami. Między innymi Baidu to Ernie Bot, Alibaba 通义谦文Tongyi Qianwen wprowadzają do swoich aplikacji. Podobnie jak inne państwa zauważono tutaj nie tylko plusy tej aplikacji, ale i zagrożenia społeczne. Nic więc dziwnego, że 国家互联网信息办公室 Państwowa Administracja Cyberprzestrzeni Chin przedstawiła pod konsultacje swój projekt regulacji w tym zakresie. Głównie chodzi o zasady dotyczące treści, które ta sztuczna inteligencja może generować. Według projektu regulacji aplikacja ta i jej treści przestrzegać mają chińskich wartości socjalistycznych, firmy świadczące usługi tego modelu sztucznej inteligencji muszą zapobiegać publikowaniu treści dyskryminujących, fałszywych informacji i treści, które naruszają prywatność lub własność intelektualną. Zabronione będzie prezentowanie przemocy, informacji obscenicznych, pornograficznych czy propagowanie terroryzmu, ekstremizmu i nienawiści etnicznej. ChatGPT w wersji chińskiej nie może również zawierać treści nawołujących do obalenia władzy państwowej, systemu socjalistycznego czy podżegania do podziału kraju. Poza tym proponuje się, aby wszystkie generatywne narzędzia sztucznej inteligencji powinny również przejść ocenę bezpieczeństwa przeprowadzoną przez organy administracji cyberprzestrzeni, zanim zostaną udostępnione publicznie, spełniając wymagania dotyczące wszystkich internetowych usług informacyjnych, które mają możliwość wpływania na opinię publiczną. Użytkownicy tych usług AI muszą również podać swoje prawdziwe imię i nazwisko, numer dowodu osobistego a każdy, kto wykorzystuje treści dostawcy do angażowania się w internetowy hejt, złośliwe publikowanie i komentowanie, tworzenie spamu, pisanie złośliwego oprogramowania i wdrażanie szkalującego marketingu komercyjnego, musi zostać zawieszony lub mieć wstrzymany dostęp do usługi. W sumie nic więc nowego od tego, co mają obecnie w tym zakresie np. Twitter, Facebook czy YouTube. Dodana w tym wszystkim jest tylko chińska charakterystyka.

Więcej o tym projekcie regulacji: http://www.cac.gov.cn/2023-04/11/c_1682854275475410.htm

(wersja Chińska).

梁安基Andrzej Zawadzki-Liang

上海ShangHai, 中国Chiny