27.06.2023 中国 Chiny. 梁的三分钱 Lianga trzy feny. Krótkie informacje (2)

1Fen. Elektryki dla wsi五菱宏光. WuLing HongGuang MINI-EV wciąż utrzymuje pozycje najtańszego w kraju samochodu elektrycznego. W okresie od 22 maja do 30 lipca najtańsza jego wersja kosztuje 29,800 RMB (ok.16,757 PLN). Jego cena została obniżona o 13,000 RMB (ok.7,310 PLN) w stosunku do poprzedniej. Ta kampania skierowana jest na rynek wiejski, na którym WuLing jest liderem sprzedaży samochodów elektrycznych. Ma też konkurencje w postaci modeli aut 比亞迪股份有限公司BYD Auto Co., Ltd., 浙江吉利汽车有限公司ZheJiang Geely Automobile Co., Ltd., 樱桃汽车有限公司Cherry Automobile Co., Ltd., 长安汽车股份有限公司ChangAn Automobile Co., Ltd. i inni. HongGunag MINI-EV ma zasięg 300 km na jednym ładowaniu i może być w wersji dwu- czy cztero-osobowej. Produkowany jest przez 上汽通用五菱汽车股份有限公司SAIC-GM-WuLing Automobile Co., Ltd. joint venture między ShangHai Motor Group (SAIC), General Motors i WuLing Automobile od lipca 2020 r. Do końca stycznia bieżącego roku sprzedał go 1,11 mln sztuk. Ta promocja wpisuje się w kampanie marketingową, którą od czerwca do grudnia (przez pól roku) prowadzi 商务部Ministerstwo Handlu na wisach i małych miasteczkach, aby tamtejszą ludność zachęci do kupna pojazdów nowej energii. Tak elektryfikacja motoryzacyjna trafia pod strzechy.

 

 

 

 

 

2Fen. Geely na zakupach w Europie. 浙江吉利控股集团有限公司Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. nie rezygnuje z ekspansji w Europie. Ma już decydujące udziały w Volvo, Lotus, Smart i London Taxi Company. Teraz zdecydował o zwiększeniu swoich akcji z 7.6% do 18 % w Aston Martin Lagond Holdings za kwotę 234 mln GBP (ok. 1,223 bln PLN). W ten sposób stanie się trzecim największym udziałowcem w tym brytyjskim producencie luksusowych samochodów, znanych choćby z Agenta 007 (ulubione auto Jamesa Bonda. Coś wychodzi na to, że Geely choć prywatna firma, ale z mocnym wsparciem rządowym zaczyna się specjalizować w przejęciu europejskich firm samochodowych, które mają problemy finansowe. Ale wejście Geely do nich wyszło im na dobre i pomogło tym markom rozwinąć skrzydła. A może tak wejdzie mocniej jako udziałowiec do projektu polskiego elektryka Izery, a nie tylko dostawca głównych części?

3Fen. I dalej promocja. Trzy ministerstwa, 工业和信息化部 Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych财政部Ministerstwem Finansów oraz国家税务总局 Państwowy Urząd Podatkowy, ogłosiły kontynuację i optymalizację nowej polityki ulg podatkowych i zwolnień od zakupu pojazdów energetycznych. Postanowiono, iż pojazdy nowej energii (elektryczne, hybrydy czy wodorowe) zakupione od 1 stycznia 2024 r. a 31 grudnia 2025 r. są zwolnione z podatku od ich zakupu w kwocie nie większej niż 30 000 RMB (ok.17,011 PLN). Natomiast te kupione między 1 stycznia 2026 r. a 31 grudnia 2027 r. będą miały o obniżoną stawkę podatku o 15,000 RMB (ok.8,505 PLN). Jest to przedłużenie do końca 2027 (na kolejne 4 lata) zasad jakie miały zakończyć się w grudniu bieżącego roku.

Cel jest prosty – wsparcie rozwoju przemysłu ekologicznych pojazdów nowej energii i promowania konsumpcji w postaci kupna ich. Poza tym z pewnością przyczyni się do tego ze kraj utrzyma pozycje numer jeden i producenta, i rynku samochodów elektrycznych czy innych. To też przykład skutecznej walki z emisją CO2.

梁安基Andrzej Zawadzki-Liang

上海ShangHai, 中国Chiny