09.08.2023 中国 Chiny. 梁的三分钱 Lianga trzy feny. Trzy info (14)

(1)

Pora na uregulowanie – sztuczna inteligencja AI. Jako jeden z pierwszych krajów na świecie Chiny wprowadzają regulacje dotyczące sztucznej inteligencji, a szczególnie ChatGPT. Ta w ostatnim czasie zyskuje sobie ogromną popularność nie tylko za granicą, ale również tutaj. Wszystkie większe firmy technologiczne (aktualnie ok. 80) testuje już chińską wersje tych aplikacji. Ale jednocześnie ta nowa, nieuregulowana sfera rodzi obawy związane z zastosowaniem tej technologii. Stąd 中国国家互联网信息办公室 Administracja Cyberprzestrzeni Chin w porozumieniu z innymi odpowiednimi centralnymi urzędami wprowadza regulacje związane z ta rozwijającym się i tutaj w niezwykle szybkim tempie sektorze sztucznej inteligencji. Te zasady dotyczą wszelkich treści tekstowych, obrazów, audio i wideo generowanych przez technologie sztucznej inteligencji i oferowanych publicznie. Regulacjom tym nie będą jednak podlegać usługi dostępne wyłącznie dla użytkowników spoza Chin oraz w organizacjach zawodowych, w tym w instytutach edukacyjnych, kulturalnych i badawczych. Dostawcy usług będą teraz zobowiązani do wdrożenia skutecznych środków w celu zwiększenia dokładności i wiarygodności treści generowanych przez sztuczną inteligencję. Spoczywa na nich obowiązek przeprowadzania przeglądów bezpieczeństwa i rejestracji swoich algorytmów w agencja administracji cyberprzestrzeni, jeśli ich usługi są w stanie wpłynąć na opinię publiczną bądź „zmobilizować” społeczeństwo. Poza tym, mają obowiązek poddania wszystkich produktów generujących sztuczną inteligencję przeglądowi bezpieczeństwa przez władze przed ich publicznym udostępnieniem. Za naruszenie przepisów przewidziane są kary grzywny i zgodnie z obowiązującym ustawami. Te nowe przepisy również zachęcają do innowacyjnego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji we wszystkich branżach i dziedzinach oraz wspierania rozwoju bezpiecznych i godnych zaufania chipów, oprogramowania, narzędzi, mocy obliczeniowej czy źródeł danych. Administracja Cyberprzestrzeni kraju zaprasza również platformy zagraniczne do udziału w formułowaniu międzynarodowych zasad i standardów związanych z generatywną sztuczną inteligencją oraz chatGPT. __________________________________________________________________

(2) Poszukiwane chińskie stewardesy. 国泰航空Cathay Pacific flagowa linia lotnicza z 香港XiangGang/HongKongu po raz pierwszy zamieściła ogłoszenie na swojej stornie internetowej, ze poszukuje z Chin kontynentalnych kandydatek na stewardesy. Wymagania: ukończenie 18 lat, wykształcenia średniego lub wyższego oraz biegła znajomości języka普通话PuTongHua/chińskiego, konwersacji w języku angielskim i umiejętności czytania. Kandydatki miały szansę wygrać premię dla debiutantek w wysokości 12 000 HK$; ok.6 210 PLN. Nowi członkowie załogi pokładowej w okresie próbnym po osiągnieciu 70 godzin czasu lotu, będą zarabiać miesięcznie brutto 17 000 HK$; ok.8 800 PLN. Na stałej umowie miesięcznie 20 000 HK $; ok.10 350 PLN. Całkowite wynagrodzenie stewardesy Cathay Pacific składa się z wynagrodzenia podstawowego, za godziny lotu i dodatku za pobyt poza XiangGang/HongKong. _________________________________________________________

(3)

Stocznie chińskie górą. W pierwszej połowie roku Chiny kontynuują swoją dominującą pozycję w globalnym przemyśle stoczniowym. Nowe zamówienia złożone w tutejszych stoczniach stanowiły 67,2 procent globalnych pod względem tonażu tych statków brutto.

(konkurencyjne stocznie koreańskie 29,4%, japońskie 17,5%). Jeśli chodzi o zwodowane statki to również w większości pochodziły z tutejszych stoczni (47,3%). Koreańskie 28,6%, japońskie 14,9%. Podobnie jak te oddane/gotowe dla armatorów (46,8%). koreańskie 32,9%, japońskie 9,1%. We wszystkich trzech głównych branżowych trzech wskaźnikach chińskie stocznie zajmują pierwsze miejsce na świecie. Przemysł stoczniowy jest przemysłem kapitałochłonnym, technologicznym i wymagającym dużej siły roboczej. Chiny wraz z Azją Północno-Wschodnią stopniowo w ciągu ponad 30 lat stały się globalnym centrum przemysłu stoczniowego. nie byłoby Także polskiej flotylli bez tutejszych stoczni. _________________________________________

梁安基Andrzej Zawadzki-Liang

上海ShangHai, 中国Chiny