28.02.2024 《19庚申日01丙寅月4277甲辰龙年》 中国 Chiny. 梁的三分钱Lianga trzy feny. Wybrane z konferencji rzecznika 外交部Ministerstwa Sprawa Zagranicznych (19 -23.02.2024, Cz.3 z 3)

28.02.202419庚申日01丙寅月4277甲辰龙年》中国 Chiny. 梁的三分钱Lianga trzy feny. Wybrane z konferencji rzecznika 外交部Ministerstwa Sprawa Zagranicznych (19 -23.02.2024, Cz.3 z 3) na temat:

第十西(14). Sprzeciwu Rosji wobec włączenia kwestii ukraińskiej do agendy spotkania ministrów spraw zagranicznych G20.

Odp. Zgodnie z konsensusem G20 jest ono głównym forum międzynarodowej współpracy gospodarczej, a nie platformą do rozwiązywania kwestii geopolitycznych i bezpieczeństwa. Spotkanie ministrów spraw zagranicznych tego formatu powinno pomóc w promowaniu większej solidarność i współpracy między wszystkimi stronami oraz wniesieniu wkładu w promowanie światowego wzrostu gospodarczego i globalnego rozwoju.

第十五(15). Informacji Stanów Zjednoczonych, że Rosja może rozmieścić broń nuklearną w kosmosie już w tym roku oraz iż rozwija ona swoją zdolność kosmiczną do niszczenia satelitów za pomocą broni jądrowej.

Odp. Należy zauważyć, że strona rosyjska od dawna konsekwentnie sprzeciwia się rozmieszczaniu broni jądrowej w kosmosie i wzywa do przestrzegania wszystkich istniejących porozumień. Stanowisko chińskie w tej sprawie jest z tym spójne i jasne.

第十六(16). Zakończonej wizyty minister spraw zagranicznych Wang Yi w Europie i jej efektów dla stosunków Chiny Unia Europejska (UE).

Odp. Kompleksowe partnerstwo strategiczne Chiny-UE trwa już 20 lat, a obie strony stały się dwiema głównymi siłami promującymi wielobiegunowość, głównymi rynkami wspierającymi globalizację i dwiema cywilizacjami opowiadającymi się za różnorodnością. Ponieważ świat wkracza w nowy okres turbulencji i zmian, strategiczne znaczenie oraz globalny wpływ stosunków Chiny-UE stały się bardziej znaczące.

Europa jest ważnym kierunkiem dyplomacji chińskiej i ważnym partnerem w realizacji modernizacji w chińskim stylu. Strona europejska aktywnie uczestniczy w możliwościach jakie daje chiński mega rynek. Jest pozytywnie nastawiona do wzmacniania wymiany między Chinami a UE na wszystkich poziomach. Entuzjastycznie podchodzi do pogłębiania praktycznej współpracy w dziedzinie gospodarki i handlu, energii, ekologii, cyfryzacji, edukacji, nauk humanistycznych i innych dziedzin.

Zarówno Chiny, jak i Europa wspierają wielobiegunowość na świecie i demokratyzację stosunków międzynarodowych, wspierają Organizację Narodów Zjednoczonych w odgrywaniu większej roli i sprzeciwiają się konfrontacji między obozami oraz grom o sumie zerowej. Obie strony wzmocnią komunikację i koordynację w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych, Światowej Organizacji Handlu, Grupy krajów G-20 i innych wielostronnych ram. Będą wspólnie promować polityczne rozstrzyganie kwestii zapalnych i budować międzynarodowy konsensus w najważniejszych kwestiach, takich jak zmiany klimatu oraz sztuczna inteligencja.

Patrząc w przyszłość, obie strony zawsze będą czynić partnerstwo myślą przewodnią stosunków Chiny-UE, nalegać na poszukiwanie wspólnej płaszczyzny przy jednoczesnym poszanowaniu różnic i przekształcaniu ich, tak aby stale rozwijać stosunki Chiny-UE.

第十七 (17). Deklaracji pana Gallaghera (republikański przewodniczący komisji ds. Chin w Izbie Reprezentantów Kongresu USA) w czasie wizyty na 台湾TaiWanie, że Stany Zjednoczone będą nadal wspierać TaiWan niezależnie od tego, kto zostanie wybrany na następnego prezydenta USA

Odp. Chiny TaiWan, jak powszechnie wiadomo, jest niezbywalną częścią terytorium Chin. Chiny zawsze zdecydowanie sprzeciwiały się jakiejkolwiek formie oficjalnej wymiany między stroną amerykańską a władzami TaiWanu. Przeciwne są ingerencji USA w sprawy tej prowincji chińskiej w jakikolwiek sposób i pod jakimkolwiek pretekstem. Stany Zjednoczone powinny uznać wyjątkowa złożoność i wrażliwość kwestii TaiWanu. Wzywane są do przestrzegania zasady jednych Chin, postanowień trzech wspólnych komunikatów zawartych między obu mocarstwami, do zaprzestania wysyłania jakichkolwiek niewłaściwych sygnałów do sił separatystycznych na rzecz “niepodległości” tej wyspy.

第十八(18). Stwierdzenia prezydenta Wenezueli Nicolas Maduro, że stary świat kolonialny, pełen wojen, interwencji, ludobójstwa i wyższości rasowej, jest zastępowany przez nowy świat kierowany przez kraje grupy BRICS+ (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, Afryka Południowa plus inne).

Odp. Jako ważna platforma współpracy między rynkami wschodzącymi i krajami rozwijającymi się, państwa BRICS zawsze były zaangażowane w podtrzymywanie multilateralizmu, aktywne uczestnictwo w globalnym zarządzaniu gospodarczym oraz promowanie rozwoju porządku międzynarodowego w bardziej sprawiedliwym i rozsądnym kierunku. W kontekście pojawiających się zagrożeń i wyzwań w dzisiejszym świecie, wspólna wola krajów rozwijających się, aby dążyć do jedności i postępu, przeciwstawiać się zewnętrznej ingerencji oraz osiągnąć jedność i samodzielność, rośnie z dnia na dzień. To właśnie z tego powodu BRICS zyskał tak szerokie uznanie wśród rynków wschodzących czy krajów rozwijających się oraz stał się pozytywną i stabilną siłą w sprawach międzynarodowych. Współpraca w ramach BRICS opowiada się za otwartością, inkluzywnością i współpracą korzystną dla obu stron. Chiny są gotowe współpracować ze wszystkimi stronami, aby nadal pogłębiać strategiczne partnerstwo BRICS, tworzyć bardziej zrównoważone i skuteczne struktury globalnego zarządzania.

第十九(19). Zatwierdzenia przez Departament Stanu USA sprzedaży na TaiWan zaawansowanych taktycznych systemów łączności danych o wartości około 75 milionów USD (ok.298,5 mln PLN).

Odp. Sprzedaż broni przez Stany Zjednoczone chińskiemu Taiwanowi jest poważnym naruszeniem zasady jednych Chin i podpisanych porozumień między obu państwami oraz podważa suwerenność i interesy bezpieczeństwa Chin. Państwo Środka podejmie zdecydowane i energiczne działania w celu obrony swojej suwerenności narodowej oraz integralności terytorialnej.

第二十(20). Stwierdzenia dyrektor amerykańskiego portu w Los Angeles, że chińskie dźwigi stanowią potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego, ale kwestia ta jest trudna do rozwiązania, ponieważ niewiele krajów może produkować tak gigantyczne maszyny do obsługi kontenerów.

Odp. Twierdzenie, że chińskie dźwigi stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa jest całkowicie bezsensowne. Chiny zdecydowanie sprzeciwiają się uogólnianiu przez USA koncepcji bezpieczeństwa narodowego, nadużywaniu władzy państwowej w celu nieuzasadnionego tłumienia chińskich produktów i przedsiębiorstw. Instrumentalizacja i uzbrojenie kwestii gospodarczych oraz handlowych tylko zaostrzy zagrożenia dla bezpieczeństwa globalnego łańcucha produkcji i dostaw, a ostatecznie zaszkodzi innym i im samym. Strona amerykańska powinna skutecznie przestrzegać zasad gospodarki rynkowej i uczciwej konkurencji oraz zapewnić uczciwe, sprawiedliwe i niedyskryminujące środowisko dla działalności chińskich przedsiębiorstw. Chiny będą również nadal zdecydowanie chronić uzasadnione prawa i interesy swoich przedsiębiorstw.

 

Wybrał i przygotował: 梁安基Liang Z. Andrzej

Na podstawie/źródło: fmprc.gov.cn

中国Chiny上海ShangHai

E-mail: azliang@chinamail.com