23.03.2024 (14丙戌 日02丁卯月4722甲辰龙年) 中国Chiny.梁的三分钱 Lianga Trzy Feny. Subiektywny Serwis Informacyjny (8.2024)

23.03.2024 (14丙戌日02丁卯月4722甲辰龙年) 中国Chiny.梁的三分钱 Lianga Trzy Feny. Subiektywny Serwis Informacyjny (8.2024)

中国航天科工集团公司“China Aerospace Science and Industry Corporation potwierdziła, że w końcu ubiegłego roku pojazd testowy w niskopróżniowej rurze i na poduszce elektromagnetycznej (hyperloop-megalev) osiągnął rekordowa prędkości ponad 630km/godz. Cel na ten rok to osiągnięcie prędkości 1000 km/godz. Próby odbywają się na 2 km torze w 大同DaTong w północnej prowincji 山西ShanXi. Jest to również najdłuższy na świecie tunel, największa pełnowymiarowa ultraszybka linia testowa systemu transportu na poduszce elektromagnetycznej w niskiej próżni.

Więcej: news.mydrivers.com/1/961/961456.htm; baijiahao.baidu.com/s?id=1790738112765780523&wfr=spider&for=pc;

 

Według informacji USA Securities and Exchange Commission w czwartym kwartale 2023 马云Ma Yun (Jack) wykupił akcje Alibaba 阿里巴巴控股集团股份有限公司 Alibaba Holding Group Co., Ltd., notowane na giełdzie w Nowym Jorku, za 50 mln USD; ok.201,350 mln PLN. W rezultacie zwiększył swój udział w Alibaba do ponad 4,3%. To uczyniło Ma największego pojedynczego udziałowca tego Holdingu, który założył w 1999 r. i do 2019 stal na jego czele. Jeśli do tego dodamy, że蔡崇信Cai Chong Xin (Joe), również współzałożyciel i aktualny prezes holdingu, także samo kupił te akcje, tym razem wartości 151,7 mln USD, będzie w ten sposób drugim co do wielkości udziałowcem po Ma Yun, a obaj mogą w pełni kontrolować Alibaba i jej spółki. Obecnie ich łączne udziały przekroczyły te dotychczas największego udziałowca, japoński inwestycyjny SoftBank Group. Od grudnia 2022r. zmniejszał on liczbę akcji Alibaba w swoim portfolio. Posiadał ich wtedy 7%, kiedy w marcu 2023 już tylko ok. 2%, a obecnie mniej niż 0,5%. Po tym jak Ma Yun od 2023 stopniowo zaczął pojawiać się w firmie, brać udział w niektórych posiedzeniach zarządu a teraz zwiększył swoje udziały i stał się największym akcjonariuszem. Analitycy spekulują, czy Ma ponownie powróci do Alibaby i przejmie stery tego giganta e-commerce i fintech? Już są pierwsze sygnały „ożywienia” tego holdingu i jego aktywności rynkowej.

Więcej: 163.com/dy/article/IP9OUL7F05390H81.html; stock.hexun.com/2024-01-25/211750765.html

 

Nowym pojazdem elektrycznym z Chin, który zdobywa rynek Stanów Zjednoczonych jest prosty trójkołowiec GW-8A. Wszystko za sprawą pewnego zbiegu okoliczności. W grudniu ubiegłego roku jeden z mieszańców Durborn w stanie Michigan przez internet zakupił GW-8A za 600 USD; ok. 2,510 PLN, w prezencie świątecznym dla swojego teścia, rolnika. Następnie opublikował w mediach społecznościowych filmiki z jazdy nim, które zyskały dużą popularność. Producent tej trójkołówki w styczniu otrzymał ze Stanów Zjednoczonych zamówienia na 600 szt. Nic dziwnego, że ten model tego elektrycznego pojazdu, którego nigdy wcześniej nigdy nie widzieli, prostej konstrukcji, łatwy w prowadzeniu, zdolny do przewozu ładunków i ludzi, wzbudził duże zainteresowanie Amerykanów.

江苏国威摩托车有限公司 JiangSu GuoWei Motorcycle Co., Ltd. – producent GW-8A – działa na rynku od ponad 23 lat. Sprzedaje swoje pojazdy do 80 krajów, głównie rozwijających się, ale nigdy do Stanów Zjednoczonych. Ten najnowszy sukces zachęcił firmę do zwiększenia wysiłków na rzecz budowy fabryk za granicą oraz badania przepisów bezpieczeństwa i jakości na docelowych rynkach. W najbliższych planach ma uruchomienie fabryki w Czechach.

Firma JiangSu GuoWei zlokalizowana jest w 无锡WuXi (prowincja江苏JiangSu). Miasto to jest nazywane stolicą pojazdów i motocykli elektrycznych. Oficjalne dane pokazują, że w 2022 r. z linii w tamtejszych fabryk zjechało ponad 22 miliony sztuk dwu-, trzy czy czterokołowych pojazdów małej prędkości, co stanowi około jednej trzeciej rocznej produkcji w kraju. W tamtejszym parku przemysłowym zlokalizowanych jest ponad 146 fabryk tego typu. 6 z 10 największych w kraju producentów motocykli elektrycznych ma tam swoje siedziby.

P odstawowe dane techniczne elektrycznej trójkołówki GW-8A to:

Max. prędkość: do 40 km/godz.

Moc silnika: 1000W

Maksymalna prędkość: 38km/h

Pojemność akumulatora: 60/72V-32/45AH

Wymiar: 3200*1170*1265mm

Jedno ładownie wystarczy na przejechanie 50-70 km

Ładowność 300-400 kg

Akumulator kwasowo-ołowiowy

Zdolność pokonywania wzniesień: 20 stopni

Ciekawe czy byłoby zainteresowanie polskich rolników.

Na podstawie: baijiahao.baidu.com/s?id=1790184926918632029&wfr=spider&for=pc;

news.qingdaonews.com/wap/2024-01/23/content_23533084.htm;

163.com/dy/article/IOHBBLJ5053469LG.html; sdxw.iqilu.com/w/article/YS0yMS0xNTM3MzI2OQ.html;

 

M ało kto tym wie, że wschodnia prowincja 江苏JiangSu znana jest z produkcji i eksportu statków. Utworzyła cały klaster przemysłu stoczniowego, produkujący szeroką gamę statków, takich jak wysokiej klasy wycieczkowe, towarowe, typu „ro-ro” (roll-on/roll-off), do przewożenia skroplonego gazu ziemnego (LNG), kontenerowce czy do montażu turbin wiatrowych. Przychody z eksportu statków zbudowanych w prowincji JiangSu za 2023 wyniosły 65,53 mld RenMinBi (人民币RMB) / Yuan (¥); ok.36,67 mld PLN, co jest wzrostem o 37,1 % rok do roku. Podobnie jak cały chiński przemysł stoczniowy, który jest globalnie numer jeden i od wielu lat przynosi bardzo dobre wyniki. W 2023 r. dochody jego wyniosły 623,7 mld RenMinBi (人民币RMB) / Yuan (¥); ok.349,189 mld PLN, to jest wzrost o +20% r/r. Natomiast zyski stoczni zwiększyły się o +131,7% r/r. Nowy rok również zaczęły od silnego akcentu. Otrzymały zamówienie na budowę pierwszego na świecie kontenerowca napędzanego amoniakiem, co stanowi przełom w zakresie czystej energii w żegludze. Statek będzie o pojemności 1400 kontenerów TEU, długości 150 m i szerokości 27 m. Dla belgijskiego właściciela zostanie przekazany w 2026 roku. Statek będzie opracowany i zaprojektowany przez 上海船舶研究设计院ShangHai Shipbuilding Research and Design Institute, 中国船舶集团有限公司China Shipbuilding Corporation a zbudowany przez 青岛扬帆船舶制造有限公司QingDao YangFan Shipbuilding Co., Ltd.

Na marginesie. Jak oni to robią, że chińskie stocznie są globalnymi liderami i dochodowe, a polskie trzeba było zlikwidować, a statki budować … w Chinach?

Na podstawie: guandian.cn/article/20240205/383226.html; thepaper.cn/newsDetail_forward_26477748;

 

Najnowszy World Directory of Modern Military Warships (WDMMW) podaje, że na koniec 2023 r. chińska marynarka wojenna posiadała 426 okrętów wojennych. Okręty podwodne i korwety, stanowią większość tej floty, odpowiednio 72 i 71 statków. Poza tym z ważniejszych okrętów posiadają także trzy lotniskowce, 44 fregaty oraz 42 niszczyciele. W celu obrony wybrzeża i odstraszania, mogą wysłać 127 przybrzeżnych statków patrolowych. Mają także 9 okrętów desantowych. Średnia wieku całej floty to 14,9 lat i należy do jednych z najmłodszych. Okręty marynarki wojennej USA mają średnią wieku 21,4 lat (243 statki). Jednak to ona jest wciąż globalnie najsilniejsza. Według WDMMW wskaźnika oceny wartości, siły floty i jej struktury, uwzględniając mocne oraz słabe strony marynarka Stanów Zjednoczonych uzyskała 323,9 pkt., Chińska 319,8 pkt. i jest w globalnym rankingu druga.

Na podstawie: wdmmw.org/peoples-liberation-army-navy-china.php

 

Z początkiem lutego Airbus uruchomił swój pierwszy globalny projekt recyklingu samolotów w 成都ChengDu (stolica południowo-zachodniej prowincji 四川SiChuan) – Airbus Lifecycle Services Centre (ALSC). Projekt ten to inwestycja wielkości 6 mld 人民币 RenMinBi (RMB)/Yuan; ok.3,359 mld PLN. Zlokalizowany jest na obszarze 60 ha i ma możliwości obsługi szerokiej gamy najważniejszych typów samolotów oraz obsłużyć kanały dystrybucji w celu odsprzedaży części wielokrotnego użytku z wycofanych samolotów. Celem jest poprawa wskaźnika odzyskiwania komponentów i materiałów, osiągając w ten sposób ponad 90 procent pod względem masy ekologicznego recyklingu samolotów. Projekt od koncepcji, planów do zakończenia budowy zajął 14 miesięcy. W tym czasie powstały dwa hangary serwisowe, dwa magazyny materiałów lotniczych, budynki biurowe i pomocnicze. Każdy hangar ma długość 99 metrów i szerokość 91 metrów. Mogą pomieścić największe modele Airbus A380. ALSC może nie tylko wykonywać prace konserwacyjne, recyklingu samolotów, ale także obsługiwać ładunki.

Dla Airbusa to pierwsze takie centrum poza Europą. Aktualnie ma on łącznie 3 186 dostawców w 49 krajach, głównie we Francji, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii (stanowią 81% wszystkich). 107 to dostawcy części/komponentów z Chin.

Cheng Du od dłuższego czasu dąży do szybkiego rozwoju przemysłu lotniczego i stworzenia centrum w południowo – zachodniej części kraju dla przewozów pasażerskich oraz towarowych. Według danych四川省机场集团有限责任公司 SiChuan Province Airport Group Co Ltd., w 2023 r. dwa międzynarodowe porty lotnicze w mieście obsłużyły ponad 74,92 mln pasażerów oraz 771 000 ton ładunków. Prognozy Airbus przewiduje, że do 2042 r. Chiny staną się największym na świecie rynkiem usług lotniczych o szacunkowej wartości rynkowej 54,1 mld USD; ok.207,839 mld PLN.

Na podstawie: jiemian.com/article/10724728.html; m.thepaper.cn/baijiahao_19181561

 

W 2023 Chiny wyprzedziły z dużym marginesem Stany Zjednoczone i resztę świata w finansowaniu startupów zajmujących się układami scalonymi/chipami. 80% wszystkich funduszy venture capital w Państwie Środka trafiły do poczatkujących firm zajmujących się projektowaniem, produkcją chipów lub konstruowaniem maszyn do produkcji układów scalonych. Tak wynika z raportu firmy doradczej PitchBook. Tymczasem amerykańskie startupy otrzymały w zeszłym roku około 11% inwestycji VC w chipy. Dla Chin sektor półprzewodników/układów scalonych to priorytet inwestycyjny. We wrześniu 2023

uruchomiły już trzeci duży fundusz państwowy, tym razem o wartości 290 mld人民币 RenMinBi (RMB)/Yuan; ok.162,6 mld PLN, który ma wspierać ten sektor.

Na podstawie: https://pitchbook.com/news/articles/china-semiconductors-startups-vc

 

Według raportu opublikowanego przez 中国电力企业联合会Radę Energii Elektrycznej Chin wynika, że zainstalowane moce pochodzące z nowych źródeł energii odnawialnej w 2023 po raz pierwszy przekroczyły zainstalowaną moc energii pochodzącej z węgla.

Stwierdza on, iż trendy zielonej i niskoemisyjnej transformacji energetycznej nadal postępują. Zainstalowana moc z odnawialnych źródeł energii wynosiła 53,9% całości a wytwarzana z węgla 39,9%. Nowo podłączona w 2023 do sieci moc energii pochodzącej z elektrowni wiatrowych i słonecznych przekroczyła 1 miliard kilowatów. Zwiększyło się w ubiegłym roku również tempo wzrostu zużycia energii elektrycznej, które jest swoistym “barometrem” krajowego rozwoju gospodarczego. Zużycie energii elektrycznej wyniosło 9,22 bln kWh, co oznacza wzrost o +6,7% rok do roku. Oczekuje się, że w 2024 r. będzie ono stale rosło i wyniesie 9,8 bln kWh, co znów oznacza wzrost o około +6% w stosunku do 2023 r. W ubiegłym roku moc zainstalowana na mieszkańca po raz pierwszy przekroczyła 2 kW/osobę, osiągając 2,1 kW. Należy jednak zauważyć, że energia pochodząca z węgla pozostaje głównym źródłem zasilania gospodarki Chin. Moc uzyskana z elektrowni węglowych w bieżącym roku ma spaść do 37%. Raport wskazał również na zadania jakie stoją przed energetyka w 2024, to: po pierwsze, zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej dla wszystkich zakątków kraju; po drugie, przyspieszenie reform i ustanowienia stabilnego oraz rynkowego systemu taryfowego, a po trzecie, przyspieszenie promocji nowego typu budowy systemu elektroenergetycznego. Widać również, że kierunek działań jest jeden – Chiny liderem globalnej transformacji energetycznej.

Na podstawie: mp.weixin.qq.com/s/pnBPOQz99xg32978-o37WA; cec.org.cn/#/

 

Po raz 35 z rzędu, prowincja GuangDong (广东) zajęła pierwsze miejsce w kraju pod względem wartości PKB za 2023 r. Osiągnął on wysokość 13,567 bln 人民币 RenMinBi (RMB)/Yuan; ok. 7,608 bln PLN, przy tempie wzrostu +4,8% r/r (rok do roku). Z punktu widzenia całkowitej wartości PKB, pozostałe miejsca za prowincją GuangDong zajmuje 江苏JiangSu, 山东ShanDong, 浙江ZheJiang, 四川SiChuan, 河南HeNan, 湖北HuBei, 福建FuJian, 湖南HuNan i 上海ShangHai, który zamyka pierwszą dziesiątkę. Natomiast jeśli chodzi o tempo wzrostu PKB to 18 prowincji, miast wydzielonych na prawach prowincji oraz specjalnych regionów administracyjnych osiągnęło większe jego tempo PKB od średniej krajowej (+5,2% r/r). Największe tempo wzrostu było w Specjalnym Regionie Administracyjnym 澳门AoMen/Makao (+74,4% r/r dzięki silnemu odbiciu po Covid głównego przemysłu, czyli kasyna i hazardu). Pozostałe jednostki administracyjne z pierwszej dziesiątki to 西藏XiZang/Tybet (+9,5%), 海南HaiNan (+9,2%), 新疆XinJiang (+6,8%), 宁夏NingXia (+6,6%), 甘肃GanSu (+6,4%), 吉林GuiLin (+6,3%), 重庆ChongQing (+6,1%), 浙江ZheJiang (+6,0%), 山东ShanDong (+6,0%), 湖北HuBei (+6,0%), 四川SiChuan (+6,0%). Czyli generalnie najszybciej PKB rosło w tych regionach najsłabiej rozwiniętych i o niskim poziomie gospodarki. Natomiast z przyjętych celów wzrostu PKB na 2024 wynika, że na 34 jednostki administracyjne szczebla prowincji 30 zakłada wzrost PKB od +5,0% do +6,5% r/r. In plus znów wyróżniają się XiZang/Tybet i HaiNan, które planują powiększenie PKB w 2024 o +8% r/r. Warto zapamiętać te cyfry.

Na marginesie: PKB 香港 XiangGang/HongKongu w 2023 wyniosło +3,2% r/r, a 台湾TaiWanu +1,4% r/r (najniższy wynik od 14 lat).

Na podstawie: shobserver.com/staticsg/res/html/web/newsDetail.html?id=711835&sid=11;

chinanews.com.cn/dwq/2024/01-31/10156340.shtml; roll.sohu.com/a/755588806_561670;