25.04.2024 (17己未日03戊辰月4722甲辰龙年) 中国Chiny.梁的三分钱 Lianga Trzy Feny. Subiektywny Serwis Informacyjny (11.2024)

25.04.2024 (17己未日03戊辰月4722甲辰龙年) 中国Chiny.梁的三分钱 Lianga Trzy Feny. Subiektywny Serwis Informacyjny (11.2024)

 

@ Władze kraju starają się podtrzymywać spadającą dynamikę sprzedaży samochodów, co nie jest łatwe ze względu na “wojnę” cenową i ostrożność konsumentów, twierdzą analitycy rynku. Ta „wojna” dotyczy głównie kilku marek, takich jak 特斯拉中国Tesla China, 比亚迪BYD czy 蔚来汽车Nio, cieszących się największą popularnością, szczególnie wśród młodych nabywców. Choć w tą „wojnę” cenową wciągniętych jest, jak się ocenia, ponad 40 marek. Do tego polityka dotychczas stosowana do stymulowania konsumpcji przestała już wystarczać. Natomiast w zeszłym roku zakończył się 13-letni program dotacji na zakup samochodów nowej energii (NEV). Tylko w ciągu ostatnich czterech latach wprowadzono pakiety ulg podatkowych dla producentów i kupujących ekologiczne samochody o wartości ponad 532,740 mld RMB (人民币RenMinBi) /¥(Yuan); ok.293,793 mld PLN. Sprzedaż na tym największym na świecie rynku motoryzacyjnym w ostatnich kilku lat osłabiła się do jednocyfrowego wzrostu, w porównaniu z ostatnim rekordem 15,9% z 2016 roku, choć bardzo silnie rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych. W 2023 r. wzrosła o 36,2% rok do roku.

Dla dalszego pobudzania przemysłu motoryzacyjnego oraz gospodarki z dniem 1 kwietnia 中国人民银行 Ludowy Bank Chin (centralny) w porozumieniu z 国家金融监督管理总局Państwowych Administracja Nadzoru i Regulacji Finansowych zmienia obowiązujące od 2017 r. zasady przyznawania kredytów samochodowych przez instytucje finansowe《关于调整汽车贷款有关政策的通知》. Został zniesiony wymóg ustalony przez rząd minimalnych wysokości przedpłat dla konsumentów kupujących nowe auto w kredycie/leasingu. Poprzednio obowiązująca minimalna stawka przedpłaty wynosiła 15% dla pojazdów nowej energii, 20% dla tradycyjnych spalinowych i 30% dla samochodów używanych. Obecnie instytucje finansowe mogą niezależnie, samodzielnie określić warunki zaliczki czy oprocentowanie kredytu w oparciu o zdolność kredytową i możliwości spłaty pożyczkobiorców. Jednak normlane już było przed tą decyzją, że wiele firm zajmujących się leasingiem samochodowym zaczęły oferować nabywcom plan, dzięki którym mogli oni odjechać nowym autem bez konieczności wpłacania jakiejkolwiek gotówki. W takich przypadkach, różniących się od zwykłych kredytów samochodowych jako strona trzecia umowy zaangażowany był ich producent. Organy regulujące rynek zachęcają również instytucje finansowe do zmniejszenia lub całkowitej rezygnacji z przedpłaty w przypadku kredytów w procesie wymiany starych samochodów na nowe. Widzialna ręka państwa zawsze czuwa.

Źródła: 163.com/dy/article/IUSG807T05129QAF.htm; xueqiu.com/7305435687/284769552

new.qq.com/rain/a/20240403A07INJ00; pbc.gov.cn/goutongjiaoliu/113456/113469/5316656/index.html

autohome.com.cn/news/202205/1245109.html?from=pc; zhihu.com/pin/1746194266995773441

@ Atrakcyjność BRICS+ rośnie. Minister stosunków międzynarodowych i współpracy Republiki

Południowej Afryki na konferencji prasowej stwierdził, że obecnie 34 kraje złożyły pisemne wnioski chęci przystąpienia do mechanizmu współpracy BRICS+. Oświadczył również, że jednym z priorytetów prac krajów BRIC+ w tym roku będzie rozszerzenie wykorzystania walut narodowych w wzajemnych relacjach gospodarczych oraz na światowych rynkach finansowych.

Forum państw BRIC powstało w 2010 założone przez Brazylie, Rosja, Indie, Chiny i Republikę Południowej Afryki. Od stycznia bieżącego roku do tego grona dołączyło pięć krajów: Arabia Saudyjska, Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Iran i Etiopia. W ten sposób blok ten stał się grupą o imponującej wielkości ekonomicznej. BRICS+ to 45,78% światowej populacji, 36% globalnego PKB (skorygowany o parytet siły nabywczej), a jego udział w światowym eksporcie to 26%. Dla przykładu państwa G7 (USA, Kanada, Francja, Niemcy, Włochy, Japonia i Wielka Brytania) to 10% ludności Ziemi, 29% światowego PKB i 28% globalnego eksportu.

W tym roku rotacyjne przewodzenie grupie sprawuje Rosja. Kolejny szczyt przywódców państw BRICS+ odbędzie się w dniach 22-24 października w Kazaniu. Jest wiec okazja, że BRICS+ stanie się BRICS++.

Źródła: news.sohu.com/a/763360397_121827810;

zhuanlan.zhihu.com/p/675878925

@ 极氪Zeekr, marka samochodów elektrycznych klasy premium należąca do 浙江吉利控股集团有司

ZheJiang Geely Holding Group Co., Ltd. (po przejęciu szwedzkiej firmy Lynk&Co.), zamierza rozszerzyć swoją obecność na rynkach europejskich o kolejnych 6 krajów, w tym Szwecji, Holandii, Niemiec. Na chińskim rynku produkowana jest od 2021. Europa dla Geely jest drugim ” macierzystym rynkiem “, na którym ma on naturalną przewagę w zakresie produkcji i sieci sprzedaży. Do Geely należą takie firmy eueopejskie jak m.in. Volvo Group, Polestar, Lotus, Austin Martin, Lynk & Co. Samochody Zeekr możemy spotkać nie tylko w Europie czy Chinach, ale również na drogach południowo-wschodniej Azji oraz Bliskiego Wschodu. Marka Zeekr posiada trzy ośrodki badawczo-rozwojowe w Chinach: 宁波NingBo, 杭州HangZhou i 上海ShangHaj, a także jeden w Göteborgu (SzwecjA). W 2023 r. Geely Holding sprzedał globalnie 2,79 mln samochodów, w tym 980,000 elektrycznych. Jest siódmym co do wielkości producentem tych aut w Chinach, a pierwszym, jeśli chodzi o globalizację. W Europie, oprócz tych przejętych, ma jeszcze dwie fabryki – na Białorusi i Wielkiej Brytanii. Jak zapewnia w ostatnim wywiadzie dyrektor zarządzający holdingu 安聪慧An Cong Hui, aspiracją grupy Geely jest stanie się „Volkswagenem w erze nowych pojazdów energetycznych”, który by posiadał w swojej ofercie szeroka gamę marek, od przystępnych cenowo po luksusowe. Natomiast interesujące jest czy ta informacja o rozszerzeniu obecności w europejskiej sieci sprzedaży oznacza, że wkrótce możemy spodziewać się na polskim rynku modelu Geely Isera?

Źródła: chejiahao.autohome.com.cn/info/14866637/; cs.com.cn/ssgs/gsxw/202403/t20240317_6395265.html;

baijiahao.baidu.com/s?id=1793675940481269043&wfr=spider&for=pc; zgh.com/our-brands/zeekr/;

zeekrglobal.com;

@ Chińskie kosmetyki zdobywają Azję. Sukces ten przede wszystkim zawdzięczają szybkiemu

rozwojowi transgranicznego e-handlu oraz konkurencyjnym cenom. Ich eksport do Korei Południowej zwiększył się w ubiegłym roku o blisko 200%, co jest to trzykrotnie więcej niż w 2022. Do Japonii za 2023 wzrósł o 80% rok do roku. To samo dotyczyło Azji Południowo-Wschodniej, gdzie sześć krajów, a mianowicie Indonezja, Malezja, Filipiny, Tajlandia, Singapur i Wietnam, zaimportowały łącznie 489,6 mln USD; ok.1,937 mld PLN chińskich kosmetyków, co stanowi wzrost o 38% w porównaniu z 2022 r. Chińskie kosmetyki zdobywają również rynki globalne. Według oficjalnych danych, w 2023 r. wyeksportowano tych produktów wartości ok. 7,6 mld USD; ok.30,085 mld PLN, czyli dwukrotnie więcej niż dekadę temu. Było to możliwe dzięki popularności takich znanych chińskich platform e-handlu jak Shein, Temu, AliExpress czy TikTok Shop. W Korei Południowej najpopularniejszymi platformami tego rodzaju są Temu i AliExpress, z udziałami w rynku ponad 26%. Dużą rolę w zdobywaniu rynków odgrywa promocja i reklama w chińskim stylu (bardziej dojrzała i dostojna od lokalnych konkurentów), produktów do makijażu czy pielęgnacji skory. Ważnym czynnikiem, który powoduje przyciągnie zagranicznych klientów do chińskich kosmetyków jest cena – przystępniejsza szczególnie dla młodych ludzi od tych produkowanych w danym kraju. Prosta chińska metoda na zdobywanie klientów – dobry produkt w dobrej cenie.

Źródła: sohu.com/a/755673173_120301560;

baijiahao.baidu.com/s?id=1791565225807407706&wfr=spider&for=pc

@ Wkrótce latanie między dwoma ważnymi ośrodkami biznesu i przemysłu, ShangHaiem a 苏州SuZhou (prowincja江苏JiangSu) stanie się możliwe. To dzięki “powietrznej taksówce”, oficjalnie nazwanej jako “电动垂直起降飞行器”(elektryczny samolot pionowego startu i lądowania (electric vertical take-off and landing aircarft – eVTOL) opracowanej przez 上海时的科技有限公司Shanghai TCab Technology Co., Ltd., Lot na dystansie około 100 kilometrów w jedną stronę zajmie tylko niecałe 25 minut, kiedy samochodem ok. 2 godz. i jednego pasażera będzie kosztował 300 RMB (人民币RenMinBi) / ¥ (Yuan); ok.165 PLN („taksówka” jest pięciomiejscowa). Oba miasta są już połączone linią metra. Bez funkcjonalniej infrastruktury trudno o rozwój. Tutaj wiedzą o tym wyjątkowo dobrze i master plany na 5,10,15 lat to przewidują.

Źródła: mp.weixin.qq.com/s/ybz-0VZbmgiL3eGPpTqdEA

mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzA5NzQwMzYwMA==&mid=2650461470&idx=1&sn=8b3b7850a8558254922c6fbb02f939ba&chksm=893e70d96ee7a23f4abbf0e2dc71cf974f4e5e59f2851caa6c6f5562f6781bc8e651109e3b54&scene=27

@ Już drugi satelita został umieszczony na orbicie około księżycowej. Pierwszy鹊桥一号QueQiao-1wystrzelony został w 2018 roku i czas funkcjonowania miał przewidziany na pięć lat. Był pierwszym satelitą telekomunikacyjnym rozmieszczonym po niewidocznej stronie Księżyca. Obecnie 鹊桥二号QueQiao-2 jest o jedną trzecią masy większy od swojego poprzednika. Według 中国国家航天局China National Space Administration, satelita ma pełnić rolę pomostu komunikacyjnego między kontaktami z Ziemią a nadchodzącymi misjami po niewidocznej stronie Księżyca. Pierwszym sprawdzianem jego funkcjonowania będzie planowana na maj misja 嫦娥六号Chang’E-6, której zadaniem będzie pobranie próbek z ciemnej strony Księżyca i przywiezienie ich na Ziemie. 鹊桥二号QueQiao-2 będzie również wykorzystywany do komunikacji podczas misji księżycowej 嫦娥七号Chang’E-7 w 2026 r. i 嫦娥八号Chang’E-8 w 2028 r. Do 2030 roku QueQiao-2 będzie częścią konstelacji satelitów komunikacyjnych, które zapewnia łączność, nawigację i wsparcie teledetekcji dla załogowych misji księżycowych i eksploracji innych planet, takich jak Mars czy Wenus.

Źródła: news.youth.cn/gn/202403/t20240326_15154997.htm; thepaper.cn/newsDetail_forward_26802921;

 

梁安基Andrzej Z. Liang